Navigation
Hem > Blogg > Motivation > Grit och konsten att förändra synen på vad som är möjligt.

Grit och konsten att förändra synen på vad som är möjligt.

Grit handlar om en motivation som är något annat än lön eller inre tillfredsställelse. Men grit skapar i sig inga framgångar om vi inte arbetar på rätt sätt. Och att förändra sitt arbetssätt, att förändra synen på vad som är möjligt kräver ofta både mod och hjälp från någon annan.

Grit är jävla anamma

Det är motivationen som får dig att lyckas, den slår både IQ och talang. Och motivation kan se ut på många sätt. Den kan till exempel skapas genom yttre belöningar, som en bonus om du uppnår målet eller en säljtävling. Eller genom inre tillfredsställelse, att du älskar vad du gör och att ren glädje får dig att fortsätta att anstränga dig. Att du drivs av nyfikenhet och intresse.

Men inget av ovanstående förklarar egentligen vad det är som får oss människor att verkligen ta oss hela vägen fram till målet. Vad det är som får vissa att kämpa hårdare än andra. För det handlar nämligen om en tredje variant av motivation – GRIT. Begreppet utvecklades av den amerikanska forskaren Angela Duckworth och hon beskriver grit som en blandning mellan uthållighet, att hålla fast vid långsiktiga mål, att vara självdisciplinerad och inte ge upp trots motgångar. Och grit kan både stimuleras och utvecklas, till exempel genom att fokusera på drivkrafterna hos människor, formulera ett tydligt långsiktigt mål och skapa en förberedelse på att det kommer vara ansträngande att nå dit.

För det inte alltid det är så uppenbart för alla.

Förändring är utmanande

Men grit i all ära, det är inte alltid det räcker med att anstränga sig mer. Ofta måste man förändra sina mönster och hur man tänker. Dårskap är ju trots allt definierat som att göra samma sak om och om igen i tron att resultatet ska bli annorlunda.

Att sätta nya mål och höja ribban ger förmodligen inte något resultat om vi fortsätter att jobba på samma sätt. Hur mycket grit det än finns.

Det är inte sällan vi får höra att målen inte nåddes för att de var ”för högt satta”. Men i grund och botten handlar det om att lista ut hur man når målen, oavsett hur höga de är. Att hitta vägen framåt. Vilket i de flesta fall kräver att organisationen utvecklar sitt sätt att arbeta.

Alla är positiva till utveckling, det är ett ord som signalerar att man växer både som företag och människa. Men vad få kanske reflekterar över är att utveckling kräver förändring. Och förändring är svårt. Det kräver mod. Det kräver ansträngning. Det kräver grit. Men framförallt kräver det samarbete.

Resultat kräver samarbete

Ökningen av informationsmassan i samhället är exponentiell. Och därmed är den kraftigare än vad vi kan föreställa oss. Eller som Googles VD Eric Schmidt beskrev det: ”Från det att världen skapades fram till 2013 producerades totalt fem exabyte information. Nu produceras fem exabyte varannan dag.”

Vad som däremot inte utvecklats exponentiellt är vår hjärna. Den är i mångt och mycket likadan som den var när vi jagade mammutar och samlade nötter för 200 000 år sedan. Med andra ord kan vi bara ta in och processa en bråkdel. En enskild person kan inte ha all kunskap. Inte ens en bråkdel av den. Därför behöver vi hjälp av varandra. Vi behöver ett team av hjärnor.

Som Usain Bolt, världens snabbaste man. Det är lätt att föreställa sig att han tränar själv. Är ute och springer på banan, varv efter varv i skymningen. En ensam hjälte. Men självklart fungerar det inte så för den som vill nå sitt mål, att bli världens snabbaste. Han måste ha flera olika personer i sitt team som hjälper honom både mentalt och fysiskt – men också kommersiellt, för det krävs finansiella resurser för att frigöra all den tid han behöver investera. Så förutom Usain Bolt, består hans team av flertalet personer som coachar och ger honom rådgivning. Allt från en mental coach till en business manager.

 

Så då är ju frågan: Hur ser våra team ut? Vilka kompetenser och kunskaper har vi plockat in för att hjälpa oss att nå vår drömnivå?

Kort sagt, vem väljer vi att ta hjälp av för att vi ska lyckas?

(Och skulle du inte ha något bra svar på den sista frågan är du mer än välkommen att slå mig en signal på 0709 11 14 54)