Navigation
Hem > Blogg > Inspiration > Tre tips inför Almedalen

Tre tips inför Almedalen

Sommaren kanske känns långt borta, men innan du vet ordet av är den här. Och i sommar, som alla andra somrar, är det dags för politikerveckan i Almedalen. Med andra ord är det hög tid att börja planera.

Vad ska du göra i Almedalen?

Med tanke på att det normalt kommer runt 40 000 besökare, arrangeras cirka 3 800 evenemang och att Almedalen gästas av drygt 1 750 företag och organisationer, är det en god idé att redan på förhand ha en strategi för hur du ska angripa det hela.
Det första steget är givetvis att fundera över varför du ska dit över huvud taget. Steg två är att fundera över vad du ska göra där, när du väl är på plats.
Och för att ge dig lite goda råd på vägen får du här tre tips på hur du kan ta dig an detta gigantiska evenemang som annars tenderar att bli helt överväldigande.

Tre tips inför Almedalen

 

1. Prata inte. Lyssna

Alla kommer till Almedalen för att prata. För att framföra sina synpunkter, ståndpunkter och åsikter. Försöka sätta agendan inom sitt område, driva sina frågor, påverka opinionen. Det blir ganska mycket ord. Så därför kan det vara en klok strategi att inte åka dit för att prata. Utan för att lyssna. Du kommer få ovärderliga insikter i vilka frågor som står på dagordningen framöver och en bra plattform att utforma dina strategier för den närmaste tidens aktiviteter. Upptäcka strömningar, trender och affärsmöjligheter.

2. Boka in dina kontakter

Se till att boka in de kunder och organisationer du redan har kontakt med. Gå på de seminarier och event du vet att de är intresserade av eller som de själva håller i. Visa att du bryr dig om de områden de brinner för. Och samtidigt, eftersom du är där för att lyssna, kommer du också att få en fördjupad kunskap om deras och branschens utmaningar och viktiga frågor.

3. Boka in dina prospects

På samma sätt som du ser till att vara där dina kontakter är, ska du givetvis också boka in de event dina prospects arrangerar. Kom dit i god tid så att du hinner prata med dem och visa att du är på plats. Att närvara där ger dig också en insikt i vad de ser som viktiga frågor och en ypperlig möjlighet till uppföljning med förnyad kontakt i augusti utifrån något du snappat upp under seminariet. Eftersom du var där för att lyssna.

Är du en van Almedalenbesökare?

Även du som brukar åka till Almedalen och tycker att du vet vad du ska göra, bör givetvis förbereda dig. Vad tänker du göra mer av, mindre av eller annorlunda detta år? Och på vilket sätt tänker du utmana dig själv och dina kollegor för att göra årets vistelse till den bästa någonsin? Ett bra första steg är att fråga dig själv: ”Om jag visste att jag inte kunde misslyckas – vad skulle jag påbörja nu?”

Börja planera nu

En hel del kunder och prospects att identifiera och en hel del seminarier att boka. Med andra ord något du börjar med redan nu. Fast om du är en van Almedalsbesökare har du sannolikt lärt dig vikten av planering, åtminstone när det gäller boende.
Och du som läst våra tidigare blogginlägg om Glömskekurvan, Deadlines och Grit – Almedalen är ett perfekt ställe att utveckla dig själv inom dessa områden. Vi vet, för vi har varit där många gånger.
Hoppas att du får en givande vecka och hoppas att vi ses där. Vi kommer att lyssna på vad du har att säga, jag lovar.