På jakt efter en ny metod?
Ibland slås jag av hur vi gärna suktar efter nyhetsvärde och strävan efter att hitta det senaste och modernaste, när det snarare finns kraft och briljans i det enkla och basala. Svaret finns ofta i det vi redan gör idag – men vi ser det inte eftersom vi tittar för långt bort.
Detta var slående i förra veckan när jag genomförde en workshop med en ledningsgrupp. Glansigt kontor i Stockholms innerstad med svart granit på väggarna. Välklädda och synnerligen erfarna och intelligenta direktörer. De hade nappat på vårt erbjudande att få en gratis workshop i samband med att Qeep fyller 20 år. VD:n ville utmana det befintliga tänkandet i ledningsgruppen kring hur de satte mål. Helt enkelt hur de såg på framtiden.
In i framtiden
När det gäller att jobba med att sätta mål tillsammans med våra kunder har vi haft ungefär samma förhållningssätt under de 20 år som Qeep funnits. Metoden är enkel och på pappret kan det tyckas trivialt: Få människor att beskriva hur framtiden ser ut vid en specifik tidpunkt. Nyckeln ligger i att få dem att beskriva vad kunderna ska säga, vad medarbetarna ska säga, vad styrelsen ska säga. Och att uttrycka det i citat så att det blir mera levande. Det handlar om att förflytta människor in i framtiden som om de redan vore där. Den magiska tidsmaskinen. Väl där är det lättare att sätta mätbara mål.
Enkelt eller komplicerat?
Inför workshopen tvekade jag. Inte kan jag väl komma dragande med något så banalt som att beskriva framtiden i form av citat? Den här gruppen förväntar sig nog något med mer höjd, baserat på senaste forskningen från någon välrenommerad institution. Jag sökte på Harvard Business Review, googlade och letade white papers. Men eftersom jag inte lyckades hitta någon glimrande och användbar forskning som skulle blåsa dem av stolarna så lät jag workshopen vila på det enkla formatet: Att beskriva framtiden som om de redan vore där.
Mål på allvar
Nå, hur gick det? Jag vet inte om du har varit med om den där magiska känslan som kan uppstå i en grupp. Det liksom glimrar till i rummet. Ledningsgruppens egenproducerade citat om hur det skulle se ut strax före jul i år blev starka och levande. En mustaschprydd deltagare frågade:
“Det här är riktigt bra, blir det som vårt önskade läge menar du?”
“Nej”, svarade jag. “Det är på riktigt. Inte någon önskelista av citat. Antingen säger du något och menar allvar med att det ska bli så, annars så kan du låta bli.”
Jag sneglade på VD:n och såg att han log. Det var det här han var ute efter. Att de tog sina mål på allvar och inte bara ställde upp förhoppningar inför framtiden.
Målbilden öppnade upp för nya idéer och flera av deltagarna insåg också att självförtroendet i organisationen behövde förstärkas. De identifierade några actions som visserligen redan var igångsatta men som behövde få högre prioritet. Det var helt enkelt succé.
Det enkla fungerar
När workshopen var över frågade VD:n var jag hade hittat denna enkla men suveräna metod. Han kanske uppfattade mitt svar som kryptiskt, men det jag sa var att metoden alltid har funnits. Målbilder har människor alltid jobbat med. Att beskriva framtiden som vi både vill och tror att den ska vara. Men ibland ställer sig vår strävan att hitta det senaste i vägen för det enkla som faktiskt fungerar och ger resultat. VD:n rynkade på ögonbrynen och funderade:
“Vi har förmodligen fler saker som vi gör alldeles för komplicerat.”
“Förmodligen”, sa jag.
Vi har ett nytt möte bokat om några veckor. Det känns rätt bra att jag inte behöver googla efter de senaste trenderna inför det mötet.