Skydda organisationen från prognosen!
”Nja, alltså det där är ju prognos 2 …alltså P2:an.”, säger Karl och bläddrar i sin svulstiga excelfil.
”Men vi jobbar just nu med P2.1 men budgeten gäller ju fortfarande”. Och siffrorna fortsätter rulla fram. Vackert inramat av Excels gröna färg.
”Fast på konferensen i januari så sa vi ju egentligen det här…” Karl byter över till en Powerpoint presentation med den klatchiga rubriken ”Nu lyfter vi!”
”Fast det var ju i och för sig en stretch-target som vi satte upp i början av året” säger han och ler. Blicken söker en förståelse, men jag skakar bara på huvudet.
Det som har föranlett det mångfacetterade resonemanget och Excelklickandet är en ganska enkel fråga: ”Vad är ditt mål?”
Under de senaste åren tycker jag att ovanstående resonemang har blivit vanligare och konsekvenserna allt mer tydliga. Något mycket enkelt har blivit kladdigt.
Vi hinner knappt in i februari förrän någon ropar på en prognos och (alltför) många involveras i frågan. Innan siffrorna stämmer och pusselbitarna är lagda har organisationen blivit inblandad i en fråga som handlar om att sia framtiden.
Någonstans där smyger sig osäkerhet in om vad som egentligen gäller och de nyss uppsatta ambitionerna sjunker undan till förmån för prognosen.
Ekonomiavdelningen kämpar för att försvara budgeten så att siffrorna ska hålla ihop. De ambitiösa håller fast vid sina utmanande mål.
Förvirringen ökar lagom innan semestern då det behövs en uppdaterad prognos och karusellen tar ny fart. Medarbetarna hukar sig och försöker utföra de dagliga sysslorna utan alltför mycket störningar. De djärva tankarna från konferensen i januari är nu som bortblåsta och det är nog lika bra att se det här året som förlorat.
Jag ser på Karl och kan inte hålla mig längre utan byter från att vara den infrågade coachen till att ta på magisterblicken:
- ”För det första: Mål är mål. Det är det som du ovillkorligen tar ställning för. Det är det som du styr mot, hanterar avvikelser mot. Och det är målet som ropar på handling. Mål är också det som driver dig och som triggar dina drivkrafter. Bakom målet finns det känslor och inte bara en torr siffra.”
- ”För det andra: Prognos är prognos. Det är ett spel som handlar om att prediktera framtiden med en hög träffsäkerhet för att skapa säkerhet bland aktieägare, styrelse, banker etc. Ingen vill ha en kalldusch till jul. Nödvändigt och viktigt, men blanda inte ihop mål och prognos.”
- ”För det tredje: Budget är budget. Kan vara samma sak som ditt mål, men behöver inte vara det. Det är det som behövs för att få ihop verksamheten, att alla pusselbitar passar ihop.”
”Som chef behöver du spela alla de här spelen: hålla dig och organisationen fokuserad på målet och inget annat, spela prognosspelet för att skapa säkerhet för de personer som behöver det, samt ha kontroll på budgeten. Men framför allt skydda organisationen från prognosen.”
Karl sitter tyst och kliar sig på sin välansade VD-haka. Jag funderar på om jag varit för mästrande, men jag vill att han ser poängen. Efter ett tag lyfter han blicken och säger tyst: ”Vi har ju också effektmål…”