Eslövs kommun
”Qeep utmanade oss och strök oss mothårs”
Hampus Trellid, chef för serviceförvaltningen, Eslövs kommun
Hampus Trellid är chef för serviceförvaltningen i Eslövs kommun med 230 anställda och har utvecklat sitt ledarskap under många år. Han är vid det här laget väl medveten om sina styrkor och brister.
”Jag grundar mycket av mitt ledarskap på att bygga goda relationer och tillit. Det är viktigt för mig och det är där jag har mina styrkor som ledare” säger Hampus.
”En viktig uppgift för en chef är också att våga ifrågasätta. Både uppåt och nedåt i organisationen, annars utvecklas man inte. Jag är rätt stark i att ifrågasätta. Tuffare uppåt ’det duger inte’ och mjukare nedåt ’varför gör vi så här?’”, säger Hampus.
Men på hösten 2016 kände han att de hade trampat vatten. I hans ledningsgrupp hade de skapat goda relationer. Hampus hade haft en konsult inne som jobbat med teambuilding, de hade gjort tester, grupputveckling och andra aktiviteter.
”Då var det en chef hos mig som sa: ’Stopp och belägg, nu måste vi börja prata resultat och struktur’. Då drog jag i handbromsen direkt. Hon är min motpol och därmed viktig för mig. Jag höll med henne, men jag hade inte verktygslådan.”, säger Hampus.
Ville testa något nytt
Hampus har genom sina år som ledare lärt sig vikten av att ta hjälp från andra. Han insåg att det inte skulle bli bra om de transporterade detta själva. Så han sa till sin ledningsgrupp:
”Det här är jag inte bäst på och jag tror inte ni är bäst på det heller. Vi ska göra det tillsammans och jag vill vara delaktig.”
De gjorde en direktupphandling och frågade tre företag. Qeep gav ett bra pris och blev valda.
”Det är jag glad för. Jag ville testa något nytt och Qeep hade goda referenser.”
Qeep la gemensamt med Hampus och hans ledningsgrupp upp en struktur för resultatstyrning och måluppföljning. Sedan bestämde de gemensamt hur det skulle implementeras.
Full fart från dag ett
”Det var bra gas från Qeeps sida från början. Jag upplevde att de pressade mig rätt bra. Till exempel skulle jag sätta en deadline för en aktivitet och de frågade direkt efter datum när det skulle vara klart. Av gammal vana sa jag väl 31 december och de var på mig direkt och frågade om jag tänkte jobba i mellandagarna. Nej, det hade jag ju inte tänkt så jag sa 22 december. De frågade om jag verkligen skulle sätta slutdatumet i direkt anslutning till semestern. Jag insåg att jag ju vet hur det ser ut veckan innan jul och kom upp med ett mera trovärdigt datum. Det var den 11 december för då har vi ledningsgruppsmöte. Det var så här jag upplevde Qeep: att de inte släppte något obemärkt förbi. De använde också det som redan fanns på plats. Exempelvis har vi redan ett årshjul där vi har bestämt vad som ska hända under året. Utifrån det kunde Qeep addera och utveckla. Jag fångade ganska snabbt var de ville komma och jag tyckte det var bra.”
En kultur som sprider sig
Tillsammans med Hampus och hans ledningsgrupp satte de upp mål för året och landade i två stycken huvudmål: Nöjdmedarbetarindex och Nöjdkundindex. Och så var det ju det här med målnivån.
”Hade vi suttit med detta själva hade vi nog klappat oss själva medhårs och nöjt oss med en stegvis förbättring. Qeep utmanade oss och strök oss mothårs så vi satte upp ambitiösa mål. Sen var det liksom upp i startblocken och accelerera. Det lever vi fortfarande. Något som är häftigt är att mina chefer bland annat sitter i styrgrupper, och jag får höra från andra att ’de vill ju ha deadlines och tydlighet’. Det är ju så man sprider kultur. Vår kultur, hur vi jobbar på Serviceförvaltningen, kan sprida sig till övriga Eslövs organisation. Och det är bara till det bättre. För det handlar om att vi levererar till kund och medborgare.”, säger Hampus.
Struktur som skapar trygghet
Resultaten har inte låtit vänta på sig. De har idag redan nått det ambitiösa målet för Nöjdmedarbetarindex och väntar just nu på utfallet från Nöjdkundindex. Men framför allt vill Hampus lyfta fram att han känner sig mycket lugnare och tryggare nu.
”Jag har avdelningschefer i min ledningsgrupp som mår bäst av att det finns en struktur och att vi aldrig släpper på målen. Det kan jag addera till mitt eget ledarskap – att aldrig slacka på den biten. Jag säger, lite provocerande, att jag aldrig jobbar mer än 40 timmar i veckan och det har att göra med att vi nästan aldrig har brandkårsutryckningar. För vi vet vem som gör vad och vi är förebyggande hela tiden. Det skapar trygghet.”, säger Hampus.
Hampus funderar lite och tar sedan fram några grafer som visar hur de står sig jämfört med de andra förvaltningarna.
”Det här är jag stolt över och jag är övertyga om att Qeep har hjälpt oss med det. När det gäller hur medarbetarna uppfattar hur vi styr så ligger vi högst. Dels beror det på hur vi jobbar i vår ledningsgrupp numera, vi har duktiga chefer. Men Qeep har gett oss ytterligare steg. Som grädde på moset.” avslutar Hampus.
Fakta
Företag: Eslövs kommun
Bransch: Offentlig verksamhet
Antal anställda: 230
Vill du veta mer om vad vi gjort för Serviceförvaltningen i Eslövs kommun? Slå oss en signal på 020-210 999. All förändring börjar med ett inspirerande samtal!